Panda 4.0, το e-shop σου, η Google και Θεωρίες Συνομωσίας: terminology-free

Στις 20 Μαΐου ο «αγαπημένος» στους SEO επικεφαλής της ομάδας αντι-spam της Google, Matt Cutts, ανακοίνωσε μέσω twitter το update Panda 4.0 στον αλγόριθμο αναζήτησης της Google. Πως επηρεάζει όμως αυτό τα δικά μας site και δη τα e-shop;

panda 4.0 twitter

Panda 4.0

Οι εποχές που για να κάνει κάποιος rank υψηλά στα SERP’s (Search Engine Result Pages) απαιτούσε μια ανεγκέφαλη επανάληψη keyword και την εξαγορά link από μια σειρά directories έχουν περάσει προ πολλού.
Παλαιότερα, ο αλγόριθμος με τον οποίο το Google αποφάσιζε ποιες σελίδες να δείξει ψηλά στα αποτελέσματά του ανανεωνόταν ανά πολύ αραιά διαστήματα. Όμως ο βαθμός πολυπλοκότητας του αλγορίθμου είναι αδιανόητος· πώς μπορεί κάποιος να συγκρίνει, πόσο μάλλον να κατατάξει, ένα site που παρέχει γενικές πληροφορίες για υπολογιστές, με ένα που παρέχει επίκαιρα νέα γύρω από το θέμα ή με ένα e-shop.

Η δυσκολία του έργου του αλγορίθμου και η αραιή, χρονικά, ανανέωσή του, επέτρεψε στους SEO να εκμεταλλευθούν τα κενά του και να κυνηγήσουν υψηλές θέσεις με site που δεν προσέφεραν τίποτα ουσιαστικό στον επισκέπτη.

Με τη γιγάντωση της Google και την καθιέρωση της ως κυρίαρχου καναλιού ενημέρωσης παγκοσμίως, πραγματοποιήθηκε μια σειρά αλλαγών στη φιλοσοφία του αλγορίθμου. Πλέον ο κοινός παρονομαστής σε κάθε παράμετρό του είναι η εξυπηρέτηση των επισκεπτών με τη καλύτερη υπαρκτή πληροφορία στο διαδίκτυο. Αλλά ταυτόχρονα, κοινό παρονομαστή αποτελεί και η τιμωρητική στάση απέναντι σε σελίδες που προσπαθούν να εξαπατήσουν τον αλγόριθμο.

Πώς θα σου φαινόταν αύριο το Google να σου έστελνε -80% traffic στο e-shop σου?

Ομολογουμένως, την πιο δύσκολη δουλειά στο χώρο του SEO την έχουν οι επαγγελματίες και τα agencies που καλούνται να διαχειριστούν e-shop. Η απουσία κειμένου που θα βοηθήσει τον αλγόριθμο να αξιολογήσει τη χρηστικότητα του site και η ύπαρξη πολλών σελίδων με μικρό περιεχόμενο (προϊόντα) καθιστά τα e-shops δυσνόητα για τη Google.

Πολλοί τολμηροί προσπάθησαν να «βοηθήσουν» με τη χρήση διάφορων tricks- ίσως έχεις ακούσει για τη χρήση σελίδων τύπου doorway και σίγουρα έχεις δει τα χιλιάδες spam comments με άσχετα links σε περίεργα blog- αλλά το αποτέλεσμα είναι πάντα βραχυπρόθεσμο.

Σύντομα μία από τις επόμενες βελτιώσεις του αλγορίθμου της Google, όπως καλή ώρα ο Panda 4.0, διορθώνει το κενό και τιμωρεί προσωρινά ή μόνιμα τα domain που προσπάθησαν να το ξεγελάσουν. Καταλαβαίνει εύκολα κανείς σε τι απώλεια χρημάτων μεταφράζεται μία τέτοια τιμωρία μερικών δεκάδων θέσεων στα SERP ή και η ολική διαγραφή από το indexing της Google.

Και κάπως έτσι κατέληξαν πολλοί ιδιοκτήτες ιστοσελίδων που για καιρό αγόραζαν χιλιάδες κακής ποιότητας links για 0,5 Euro, τώρα να κυνηγάνε να βρούνε τους webmaster ώστε να τους παρακαλέσουν να τα διαγράψουν για 5 Euro το καθένα.

Το σενάριο τρόμου: eBay

eBay after Panda 4.0

Ξεκινήσαμε από κάπου όμως: update Panda 4.0. Ημερομηνία: 20 Μαΐου 2014.
Η παραφιλολογία και οι υποθέσεις μεταξύ των SEO πάντα σε τέτοιες μέρες φτάνει στο απόγειό της. Έως ότου εκτιμήσουμε πως έχει ολοκληρωθεί ένα πρώτο crawling από τη μεριά του Google και δούμε τα πρώτα αποτελέσματα επιδιδόμαστε σε μια σειρά προβλέψεων για το ποιος θα είναι ο πιθανός αντίκτυπος αυτού του update.

Και στη συγκεκριμένη περίπτωση είχαμε ένα παραπάνω λόγο: Αλλαγές στον αλγόριθμο πλέον γίνονται σε μηνιαία βάση. Για να υπάρξει ανακοίνωση από επίσημα χείλη, κάτι μεγάλο έρχεται.
Αυτό που ακολούθησε όμως, δεν το περίμενε κανείς.

Παραλείποντας τις τεχνικές λεπτομέρειες, το αποτέλεσμα ήταν το εξής: Το eBay έχασε το 80% των καλύτερων search results του. Δοκίμασε μία αναζήτηση στο διόλου ασήμαντο “iPhone 5 cases”. Τη στιγμή που μιλάμε το eBay δεν υπάρχει πουθενά. Η απώλεια τζίρου σε ένα τόσο εμπορικό search query είναι ανυπολόγιστη.

Η παραδειγματική τιμωρία της eBay ήταν αποτέλεσμα τόσο του αλγορίθμου όσο και manual penalization από τη Google. Οι άνθρωποι της eBay είχαν εφαρμόσει μία περίτεχνη μέθοδο, δείχνοντας στο Google bot (το robot που «διαβάζει» τις σελίδες στο internet) κάποιες σελίδες που δεν ήταν εύκολα προσβάσιμες άμα πηγαίναμε εμείς ως χρήστες να πλοηγηθούμε στο site τους. Η τεχνική ήταν πάρα πολύ έξυπνη και στην πραγματικότητα ακροβατούσε στα όρια της «νομιμότητας». Η Google ωστόσο θεώρησε πως το παράκανε και την τιμώρησε.

Τι κέρδισα διαβάζοντας μέχρι εδώ;

Κάθε κόπος πρέπει να ανταμείβεται και αφού διάβασες μέχρι εδώ θα σε σώσω από χαμένα χρήματα:
Για καλό και για κακό λοιπόν, ρωτήστε το digital marketing agency ή τον επαγγελματία που σας κάνει SEO εάν χρησιμοποιεί κάποια από τις πιο…σκοτεινές τεχνικές, που μπορεί να φέρνουν γρήγορα αποτελέσματα, αλλά αποτελούν και μονόδρομο για την τιμωρία του domain σας και την εξαφάνισή σας από τα οργανικά αποτελέσματα του Google.

Δυστυχώς ή ευτυχώς όσο «προχωρημένες» και μαγικές μπορεί να φαίνονται αυτές οι τεχνικές σε κάποιον μη σχετικό με το SEO (για τις οποίες θα ξαναμιλήσουμε πιο αναλυτικά) στην πραγματικότητα είναι αποτέλεσμα δουλειάς περίπου 10 με 20 κλικ που μπορεί να σου φέρουν ικανοποιητικό αποτέλεσμα γρήγορα, αλλά θα εξαφανίσουν το site σου στη διάρκεια.

Εάν η επιχείρησή σου δεν ανήκει στην κατηγορία «αγόρασε χρυσό ΣΗΜΕΡΑ online» και το business plan σου έχει διάρκεια μεγαλύτερη από 1 μήνα δε θέλεις σε καμία περίπτωση να μπλέξεις με κάποιον που εξασκεί τέτοιες black hat τεχνικές. Η eBay έκανε χρήση πολύ πιο εξελιγμένων τεχνικών από όσες θα μπορούσε μία μικρή πολυεθνική ποτέ να βρει, με budget 6 ψηφίων και άνω. Η Google την εξαφάνισε. Το συμπέρασμα πως δε θα χαριστεί σε εσένα είναι μάλλον εύκολο να βγει.

Με μια δόση θλίψης στα λέω αυτά, γιατί κάποιος πρέπει να γυρίσει στη καθημερινή, δύσκολη και συνεχώς ανατρεπτική δουλειά που είναι το SEO. Κάποιες φορές αργό, σίγουρα πολύπλοκο, αλλά πάντα αποδοτικό. Η Ρώμη δε χτίστηκε σε μία μέρα και ισχύει ακόμα και εδώ. Δυστυχώς. (;)

Bonus θεωρία συνομωσίας:

Ένα χρόνο περίπου πριν το Panda 4.0 το ερευνητικό εργαστήριο της eBay διεξήγαγε μία έρευνα που στόχο είχε να αποδείξει πως εφόσον κατείχαν τις πρώτες θέσεις στα οργανικά αποτελέσματα, περαιτέρω έξοδα για διαφημίσεις στα επί πληρωμή αποτελέσματα της Google δεν οδηγούσαν σε αύξηση των πωλήσεων…