#IceBucketChallenge: Μερικοί-καλοί-λόγοι για να μη το κράζεις. 70 εκ. λόγοι. Γιατί πέτυχε;

Αν δεν επέλεξες  διακοπές αποκομμένος από την τεχνολογία, τότε σίγουρα είδες τα δεκάδες video με το Ice Bucket Challenge. Γκουρού της τεχνολογίας αρχικά, celebrities στη συνέχεια, και πλέον εμείς οι κοινοί θνητοί γεμίσαμε τα news feed όλου του κόσμου με video όπου γεμίζουμε κουβάδες με νερό και πάγο, το λουζόμαστε και προκαλούμε 3 φίλους μας να κάνουν δωρεά $100 στο ALS Association (για έρευνα για την αντιμετώπιση της Amyotrophic lateral sclerosis, γνωστής και ως Lou Gehring disease) ή/και να λουστούν έναν αντίστοιχο ice bucket εντός 24 ωρών.

Είτε συνεισφέρεις οικονομικά δηλαδή, είτε βοηθάς στην αύξηση του awareness της ασθένειας.

Και ήδη εδώ μπορείς να βρεις έναν πολύ καλό λόγο για να μη κράζεις ούτε τη τηλεπερσόνα ούτε τον κολλητό σου που “σπαταλάει νερό ενώ αλλού δεν έχει ο κόσμος νερό να πιει”: Το ALS είναι τόσο τρομακτικό που σπανίως παρουσιάζετε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην ειδησεογραφία.

ALS awareness

Χαρακτηρίζετε ως ένα “orphan disease”,  ασθένεια δηλαδή την οποία η μάζα αγνοεί. Ως αποτέλεσμα, η έρευνα για την αντιμετώπιση της ασθένειας δε χρηματοδοτείται αρκετά. Το αυξημένο πλέον awareness για το ALS θα αυξήσει το ποσά που δαπανούνται για έρευνα όπως και τον αριθμό των χορηγών.

Εξίσου σημαντικό όμως είναι το αίσθημα μερικής κατανόησης που πλέον έχουν οι ασθενείς του Loy Gehrig’s disease. Πάνω από 30.000 νέοι άνθρωποι που σταδιακά χάνουν μέρος της κινητικότητάς τους με συνέπειες ορατές στην καθημερινότητά τους. Άνθρωποι που αντιμετωπίζονταν με επιφύλαξη και το φόβο της ασθένειας για την οποία δε γνωρίζαμε τίποτα.

Τι κατάφερε το Ice Bucket Challenge?

Τα νούμερα επιβεβαιώνουν τη δύναμη μερικών κουβάδων παγωμένου νερού του #IceBucketChallenge. Από τις 29 Ιουλίου το ALS Association έχει πάνω από 70.000 νέους δωρητές. Από τις 29 Ιουλίου μέχρι τις 12 Αυγούστου 2014 έχουν γίνει δωρεές $4 εκατομμυρίων. Στο αντίστοιχο διάστημα τον περασμένο χρόνο το πόσό ανήλθε στα $1.12 εκατομμύρια. (Πηγή: alsa.org) Στις μέρες που ακολούθησαν τα νούμερα αυξήθηκαν εκθετικά. Οι New York Times κάνουν λόγο για $13,3 εκατομμύρια σε δωρεές, 260.000 νέους δωρητές, 1,2 εκατομμύρια share video στο Facebook και 2,2 εκατομμύρια mention στο twitter μέχρι την Κυριακή 17/8.

Χθες (24/8) το ποσό ξεπέρασε τα $70 εκατομμύρια (Πηγή: ALS Association).

Η χειροπιαστή απόδειξη πως ένα κλικ μπορεί να βελτιώσει τη ζωή των ανθρώπων, και ίσως στο μέλλον να σώσει μερικές, κρύβετε στα παραπάνω νούμερα, αλλά και στα βίντεο νέων παιδιών που πάσχουν από ALS και εκφέρονται θετικά προς το #IceBucketChallenge.

Αφήνω εδώ το βίντεο από ένα νέο παιδί που πάσχει, όπως η γιαγιά και η μητέρα του, από ALS και μετά τα πρώτα 2 λεπτά “show” του βίντεο μας μιλά για την εμπειρία του να ζεις με την ασθένεια και πως το Ice bucket challenge τον έκανε να αισθανθεί. Τα παραπάνω νούμερα σε συνδυασμό με το video αυτό ίσως αποτελούν μία απόδειξη πως στην εποχή του virality τόσο το video με το  βαρύγδουπο κοινωνικό μήνυμα όσο και το ανάλαφρο video του celebrity (sic) που ζητά την αυτοπροβολή έχουν το καθένα τη δική του αξία.

 Γιατί το #IceBucketChallenge έγινε τόσο viral?

Ενώ έχουν γίνει πολλές απόπειρες να προωθηθούν αντίστοιχες καμπάνιες καμία δε πήρε τις διαστάσεις και δεν είχε την αποτελεσματικότητα του Ice bucket challenge. Και σε αυτό συνετέλεσαν πολλοί παράγοντες: Όλη η καμπάνια εκμεταλλεύεται απόλυτα τη social ψυχολογία.

Βασίζετε σε έναν οργανισμό με αναγνωρισμένη υπόσταση, το ALS Association, ξεκίνησε από άτομα με κεντρικό ρόλο στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, ενώ το format της καμπάνιας ταιριάζει απόλυτα στα social media και, κυρίως, τα κινητά τηλέφωνα!

Ice Bucket Challenge viral

Πέραν τούτου, όλο το challenge δομήθηκε πάνω- ή εξελίχθηκε- σε μία λογική που εξωθούσε τη social συμπεριφορά.

Anchoring

Στα πλαίσια της πρόκλησης δίνονται δύο επιλογές, η μία πιο εύκολη από την άλλη. Τα $100 δεν είναι για τους περισσότερους ένα αμελητέο ποσό, καθιστώντας τον παγωμένο κουβά μία πολύ πιο εύκολα υλοποιήσιμη ενέργεια που βοηθά στην αύξηση του awareness.

Προκάλεσε 3 φίλους σου

Η πολύ απλή και σαφής δομή του Ice bucket challenge που παραπέμπει σε γνώριμες διαδικασίες διευκολύνει την προώθησή του, καθώς ο ανθρώπινος νους πάντα προτιμά την αναγνώριση βιωματικών καταστάσεων από την ανάκληση από τη μνήμη(recognition over recall).

Τεχνητό χρονικό όριο

Όπως οι προσφορές και οι δημοπρασίες έχουν κάποιο χρονικό όριο, έτσι και στην περίπτωση της καμπάνιας αυτής δίνεται το deadline των 24 ωρών, ώστε να καμφθεί η ανθρώπινη ροπή προς την αναβλητικότητα.

Απόδειξη κοινωνικότητας και επιρροή αυθεντίας 

 Φαντάσου να σου ζητούσαν να μπουγελωθείς με παγωμένο νερό προ μερικών μηνών· κάτι που τότε θα φαινόταν τρελό, τώρα το βλέπεις να πραγματοποιείται από πολλούς φίλους σου και αρκετούς διάσημους. Πλέον, η social ψυχολογία σχεδόν σε φοβίζει πως θα μείνεις απ’ έξω επειδή δεν ακολουθείς το trend.

Ο τελικός παράγοντας φυσικά είναι η αίσθηση πως όλοι μαζί ενεργούμε προς μία κατεύθυνση που ωφελεί την κοινωνία μας. Το μέγεθος αυτής της κινητήριας δύναμης έχει ήδη αναγνωριστεί και μετρηθεί από τους for-profit οργανισμούς και αποτελεί το βασικό λόγο που ενέργειες cause marketing και πράξεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης έχουν λάβει την έκταση που έχουν σήμερα.

#StrikeOutALS 

Ας καλωσορίσουμε λοιπόν αυτές τις εκφάνσεις της τεχνολογίας που μπορούν να βοηθήσουν τη κοινωνία μας και ας συγχωρέσουμε τυχόν κακοφωνίες. Στο τέλος, εκ των πραγμάτων, είμαστε όλοι αρχάριοι στο θέμα της παγκόσμιας ψηφιακής δικτύωσης.

Συνυπολογίζοντας πως δεν απέχουμε πολύ από τις δεκαετίες όπου ο κύριος όγκος των τεχνολογικών εξελίξεων έρχονταν παράπλευρα από κάποια μιλιταριστική έρευνα μπορούμε να πούμε πως έχουμε κάνει μερικά βήματα εμπρός (και σίγουρα κάποια άλλα προς τα πίσω).

Το πώς θα μάθουμε να χρησιμοποιούμε και να εξελίσσουμε τα εργαλεία της εποχής μας είναι ίσως και αυτό που θα καθορίσει το social added value που αυτά θα φέρουν.