Μάρκετινγκ απευθείας στον καταναλωτή: Τι είναι το DTC marketing και γιατί ήρθε για να μείνει

Πριν την έκρηξη του DTC marketing (direct-to-consumer marketing) και του online shopping, οι περισσότερες επιχειρήσεις πουλούσαν τα εμπορεύματά τους σχεδόν αποκλειστικά μέσα από φυσικά καταστήματα και μεταπωλητές, εμπόρους, super markets, και εμπορικά κέντρα. Αυτό σήμαινε πως στις περισσότερες περιπτώσεις είχα πολύ περιορισμένο έλεγχο του πώς ακριβώς προωθείται το brand και τα προϊόντα τους στους καταναλωτές, αφού πρακτικά βασίζονταν σε άλλες επιχειρήσεις για να παίξουν το ρόλο του μεσάζοντα.

Μετά την άνοδο του eCommerce και του online shopping, όμως, τα brands μπορούν πλέον να παρακάμπτουν το μεσάζοντα, να προωθούν τα προϊόντα τους ανεξάρτητα από φυσικά καταστήματα και συμβατικά δίκτυα διανομής, και να προσεγγίζουν τους πελάτες τους πιο άμεσα από ποτέ.

Αυτός είναι και ο ρόλος του DTC marketing, μιας προσέγγισης στο digital marketing που έχει στόχο να πουλήσει τα προϊόντα σας απευθείας στους καταναλωτές, να δημιουργήσει προσωποποιημένες και ουσιαστικές σχέσεις, και να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών σας.

Παρακάτω θα εξετάσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά του DTC marketing, αλλά και το πώς μπορεί να βοηθήσει έμπρακτα εσάς και την επιχείρησή σας!

Τι είναι το DTC marketing?

Το DTC marketing είναι μια μέθοδος με την οποία τα brands μπορούν να στοχεύσουν με ακρίβεια το καταναλωτικό κοινό τους, να το προσεγγίσουν με τρόπο ιδιαίτερο και προσωποποιημένο, και να προωθήσουν τα προϊόντα τους στους πελάτες τους άμεσα, χωρίς τη διαμεσολάβηση άλλων επιχειρήσεων ή καταστημάτων.

Η πιο συμβατική προσέγγιση της πώλησης των προϊόντων μέσω φυσικών καταστημάτων και δικτύων μεταπώλησης που χρησιμοποιούσαν οι επιχειρήσεις σχεδόν αποκλειστικά έως τώρα έχει τρία βασικά μειονεκτήματα:

  • Πρώτον, οι μεσάζοντες, οι μεταπωλητές και οι έμποροι λιανικής κερδοφορούν αγοράζοντας τα προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή και τα πουλώντας τα στον τελικό καταναλωτή ακριβότερα. Αυτό επιβαρύνει οικονομικά τόσο τις επιχειρήσεις και τα brands, όσο και τους τελικούς καταναλωτές τους.
  • Δεύτερον, η διαδικασία έρευνας και παραγωγής νέων προϊόντων είναι περίπλοκη, αφού συχνά τα brands χρειάζεται να πείσουν πρώτα τους μεταπωλητές να αγοράσουν τα προϊόντα τους, και ύστερα τους τελικούς καταναλωτές στους οποίους απευθύνονται.
  • Τρίτον, τα brands έχουν περιορισμένο έλεγχο πάνω στο πώς οι μεταπωλητές και οι έμποροι λιανικής προωθούν τα προϊόντα τους, πράγμα που δεν τους επιτρέπει να βελτιστοποιήσουν το branding και το marketing mix τους.

Το DTC marketing αντιμετωπίζει όλα αυτά τα προβλήματα με τον πιο απλό τρόπο: επιτρέπει στα brands να παρακάμψουν τελείως μεταπωλητές και καταστήματα λιανικής και να απευθυνθούν κατευθείαν στους πελάτες τους, είτε μέσω ecommerce και online shops, είτε μέσω άλλων προωθητικών ενεργειών.

DTC marketing – Νέα προσέγγιση ή απλά παροδική τάση;

Οι στρατηγικές dtc marketing και ecommerce marketing, φυσικά, δεν είναι κάτι τελείως νέο. Με την έξαρση της πανδημίας του COVID-19, όμως, σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις κλήθηκαν με τον ένα τρόπο ή τον άλλο να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους στην νέα πραγματικότητα ενός παγκόσμιου lockdown και να στραφούν στο ecommerce.

Και μπορεί η πανδημία να έχει τελειώσει και τα φυσικά καταστήματα να δουλεύουν πάλι κανονικά, αλλά η καταναλωτική συμπεριφορά του αγοραστικού κοινού έχει αλλάξει για τα καλά. Ακόμα και οι καταναλωτές που προτιμούν να κάνουν τα ψώνια τους σε φυσικά καταστήματα πλέον ξεκινούν το καταναλωτικό τους ταξίδι κάνοντας έρευνα αγοράς στο internet.

Αυτό σημαίνει ότι τα brands έχουν πλέον περισσότερες επιλογές για το πώς προσεγγίζουν τους πελάτες τους, κι αυτό δεν είναι κάτι παροδικό. Ακόμα κι αν προτιμάτε το brand σας να αλληλεπιδρά με τους πελάτες σας μέσω φυσικών καταστημάτων λιανικής, είναι σημαντικό να ξέρετε πως έχετε τη δυνατότητα να τους προσεγγίσετε και αλλιώς, εντάσσοντας στρατηγικές DTC marketing στο marketing mix σας.

shutterstock 1193059930 min

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του DTC Marketing?

Μεταξύ των χαρακτηριστικών που διαφοροποιούν το DTC marketing από άλλες στρατηγικές και προσεγγίσεις ανήκουν τα εξής:

Άμεση επικοινωνία με τους καταναλωτές

Στα πλαίσια του DTC marketing οι επιχειρήσεις επικοινωνούν απευθείας με τους καταναλωτές τους μέσα από τη χρήση email, social media, mobile apps, και άλλων προσωποποιημένων μέσων. Αυτό τους επιτρέπει να χτίσουν ισχυρότερες σχέσεις με τους καταναλωτές, να κατανοήσουν τις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους, και να τους παρέχουν μια εμπειρία κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους.

Παρακάμπτοντας τους μεσάζοντες, οι επιχειρήσεις DTC μπορούν μάλιστα να μειώσουν το κόστος και να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής marketing και πωλήσεών τους, αφού η άμεση επικοινωνία με τους πελάτες επιτρέπει και πιο λεπτομερή και αποδοτική στόχευση.

Προσέγγιση που βασίζεται στην ανάλυση δεδομένων

Με τη σταδιακή υιοθέτηση όλο και περισσότερων ψηφιακών μέσων στη λειτουργία τους, οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν πλέον πρόσβαση σε τεράστιο όγκο δεδομένων για τους πελάτες, τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τις συνήθειες τους. Το DTC marketing βασίζεται μεταξύ άλλων στην ανάλυση αυτών δεδομένων για να βοηθήσει την επιχείρηση να πάρει καλύτερες αποφάσεις για το τι π προϊόντα να παράγει, πώς να τα τιμολογήσει, αλλά και πού και πώς να στοχεύσει τις προωθητικές της ενέργειες.

Αυτή η data-centric προσέγγιση επιτρέπει στις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν στρατηγική DTC marketing να είναι πιο αποτελεσματικές και πιο αποδοτικές, να βελτιστοποιούν συνέχεια τη στρατηγική τους και να βρισκονται σε συνεχή επαφή με τις εξελισσόμενες ανάγκες και προτιμήσεις των καταναλωτών.

Έμφαση στην εταιρική εικόνα και στην εμπειρία του καταναλωτή

Η στρατηγική DTC marketing προσανατολίζεται στη δημιουργία μιας ισχυρής και μοναδικής εταιρικής εικόνας και brand identity, η οποία διαφοροποιεί την επιχείρηση από τους ανταγωνιστές της και ενισχύει τους δεσμούς με τους καταναλωτές που την προτιμούν. Προτεραιότητα είναι η δημιουργία μιας θετικής εντύπωσης κι εμπειρίας για τον καταναλωτή σε κάθο στάδιο του customer journey του, από τη στιγμή που ανακαλύπτει το brand μιας επιχείρησης για πρώτη φορά, μέχρι τη στιγμή που φτάνουν στα χέρια του τα προϊόντα της.

To DTC marketing αναγνωρίζει ότι οι καταναλωτές δεν ψάχνουν απλά ένα προϊόν που θα ικανοποιήσει τις ανάγκες τους σε επιφανειακό επίπεδο, αλλά ένα brand με το οποίο να μπορούν να χτίσουν μια σχέση εμπιστοσύνης. Δίνοντας έμφαση σ’ αυτές τις σχέσεις, το DTC marketing στοχεύει στο να βελτιστοποιήσει την εμπειρία των πελατών της επιχείρησης και να τους μετατρέψει σε εφ’ όρου ζωής υποστηρικτές του μηνύματος και του brand της.

Χρήση ψηφιακών μέσων και εργαλείων για το marketing και τις πωλήσεις

Οι επιχειρήσεις που υιοθετούν στρατηγικές DTC αξιοποιούν μια πληθώρα από ψηφιακά μέσα όπως websites, social media, email και mobile apps για να στοχεύσουν το κοινό τους και να αλληλεπιδράσουν μαζί του. Μ’ αυτό τον τρόπο καταφέρνουν να δημιουργούν κανάλια επικοινωνίας μέσω των οποίων προωθούν το μήνυμά τους άμεσα, αποδοτικά και αποτελεσματικά σε μεγάλο αριθμό καταναλωτών.

Παράλληλα χρησιμοποιούν τα εργαλεία analytics που τους παρέχουν αυτά τα ψηφιακά μέσα για να βελτιώνουν συνέχεια την ποιότητα της επικοινωνίας τους με τους πελάτες τους, να δημιουργούν μια θετική ατμόσφαιρα κι εμπειρία διάδρασης και να αυξάνουν έτσι τις πωλήσεις τους με τρόπο που δεν κοστίζει πολύ.

shutterstock 1855045951 min

Πώς μπορεί το DTC να βοηθήσει το brand και την επιχείρησή μου;

Όπως έχει είδη αποδειχθεί για χιλιάδες επιχειρήσεις παγκοσμίως, μια στρατηγική DTC marketing μπορεί να αποφέρει στην επιχείρησή σας πληθώρα από οφέλη. Μερικά απ’ αυτά είναι:

  • Περισσότερος έλεγχος πάνω στο marketing, τις πωλήσεις και τη διανομή: δεν θα χρειάζεται ν’ ανησυχείτε για το πώς παρουσιάζουν τα καταστήματα λιανικής και οι μεταπωλητές τα προϊόντα σας σε σχέση με αυτά του ανταγωνισμού. Με το DTC marketing, τον πλήρη έλεγχο του brand management σας τον έχετε εσείς.
  • Καλύτερη κατανόηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς: με το να πουλάτε τα προϊόντα σας απευθείας στους καταναλωτές σας μπορείτε να έχετε άμεση πρόσβαση σε δεδομένα σχετικά με τις συνήθειες και τις προτιμήσεις τους, που αλλιώς δεν θα έφταναν ποτέ σ’ εσάς.
  • Χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, επιπλέον κέρδη και προσφορές: παρακάμπτοντας τους ενδιάμεσους εμπόρους και μεταπωλητές, μπορείτε να προσφέρετε τα προϊόντα σας στους καταναλωτές σε χαμηλότερη γι’ αυτούς τιμή, με υψηλότερο για εσάς κέρδος. Όχι μόνο αυτό, αλλά μπορείτε να εφαρμόσετε πολιτική εκπτώσεων και προσφορών όπως θέλετε εσείς, χωρίς να σας περιορίζουν οι μεταπωλητές και τα καταστήματα λιανικής.
  • Ισχυρότερο brand identity: έχοντας μεγαλύτερο έλεγχο στη διαδικασία την οποία ακολουθούν τα προϊόντα σας μέχρι να φτάσουν στα χέρια των καταναλωτών μπορείτε να χτίσετε για τα προϊόντα σας μια μοναδική ταυτότητα που θα τα ξεχωρίζει από αυτά των ανταγωνιστών. Αυτό μπορεί να γίνει με email marketing, social media marketing, και άλλες τακτικές brand marketing.
  • Πιο ευχάριστη εμπειρία για τους καταναλωτές: Με το DCT marketing έχετε την ευκαιρία να διαμορφώσετε τα καταστήματά σας, είτε τα ηλεκτρονικά είτε τα φυσικά, ακριβώς όπως θέλετε εσείς. Αυτό σας δίνει απόλυτο έλεγχο στην εμπειρία που προφέρετε στους πελάτες σας, και εξαιρετικές ευκαιρίες για να τη βελτιώσετε.
  • Προσωποποιημένο marketing: χάρη στο μεγαλύτερο έλεγχο που έχετε πάνω στη διαδικασία της προώθησης και πώλησης των προϊόντων σας, με το DCT marketing μπορείτε να δημιουργήσετε προσωποποιημένα marketing campaigns που να ταιριάζουν απόλυτα στο μοναδικό χαρακτήρα του αγοραστικού κοινού το οποίο θέλετε να στοχεύσετε.

Επενδύστε σε μια στρατηγική DTC marketing και προσεγγίστε τους πελάτες σας πιο άμεσα από ποτέ!

Αν θέλετε να έρθετε πιο κοντά με τους πελάτες σας, να κατανοήσετε καλύτερα τις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους, να τους παρέχετε μια όμορφη αγοραστική εμπειρία, και να τους μετατρέψετε σε μακροχρόνιους υποστηρικτές του brand σας, τότε το DTC marketing είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεστε.

Χτίστε ουσιαστικές σχέσεις με τους πελάτες σας, αυξήστε τα έσοδα της επιχείρησής σας, και δημιουργήστε ένα brand image που μιλάει κατευθείαν στην καρδιά των πελατών σας – κυριολεκτικά!

Θέλετε να μάθετε πώς μπορείτε να σχεδιάσετε και να υλοποιήσετε μια στρατηγική DTC marketing για την επιχείρηση σας; Επικοινωνήστε μαζί μας, πείτε μας τα πάντα για το brand σας, κι αφήστε τα υπόλοιπα σ’ εμάς!

Αφήστε μια απάντηση